5 דרכים לכתיבת פתיח שיגרום לקהל להיות רק איתכם

ה-דקה הראשונה על הבמה היא זו שתקבע אם הקהל יקשיב לכם או לא, לכן כל כך חשוב וקריטי, לייצר סקרנות מהרגע הראשון.

מה זה אומר? אסור לבזבז את הזמן, אתם חייבים לסקרן את הקהל ממש ברגע הראשון וליצור אצלו מעורבות ועניין. לכן, הפתיח הוא לא הקדמות והסברים, אלא משהו שיגרום לקהל להתיישר בכיסא ולרצות לקחת מיד דף נייר ועט.

טוב, אתם רושמים? הנה כמה אפשרויות שעובדות

 

1.לייצר מסתוריות –

בדיוק כמו בסרט שכבר בהתחלה קורה משהו שמשאיר את היד שלנו תקועה בתוך הפופקורן, אנחנו נותנים רמזים קטנים לפני שאנחנו מגלים את הכל, להפיל את הפצצה לפני שמגיעים לפתרון.

*שימו לב! שלא יהיה ארוך מידי או מתסכל מדי ושהקהל לא יאבד אתכם חשוב לשמור על המתח במידה הנכונה.

להתחיל את ההרצאה עם המילה דמיינו יוצר סקרנות, מילה מאוד חזקה שגורמת להשתתפות פעילה של הקהל וגורמת לו להיות בהקשבה פעילה.

אלון אולמן מתחיל את ההרצאה שלו עם "דמיינו מטוס 30,000 רגל מעל האדמה ואני מפסיק לנשום." זה מחבר מיד את האנשים בקהל שמרגיש בלחץ ומתח ונוכח איתו בסיטואציה כמו בסרט.

2.לפתוח בשאלה

שאלה זו דרך מאוד אפקטיבית לייצר מעורבות של הקהל כבר בהתחלה.

חשוב לשים לב שהמשך ההרצאה לא יהיה תלוי בתשובות ושאלו יהיו שאלות של כן או לא שניתן לענות עליהן בהרמת יד. לתת רגע למענה ולהרים את היד עם הקהל.

פרופסור דן אריאלי פותח בשאלות כמו:

מי מרגיש שהוא אכל בחודש האחרון יותר ממה שהיה צריך לאכול? כמה מכם מרגישים שהתאמנתם פחות ממה שהייתם צריכים בחודש האחרון? כמה מכם חסכו בשנה האחרונה פחות מידי כסף? כמה מכם נסעתם אי פעם במכונית ושלחתם הודעת סמס?

הוא נותן זמן לאנשים להרים את היד ומחכה רגע לפני שעובר את השאלה הבאה.

הבחירה בשאלות פשוטות אבל עם פואנטה שמתחברת ישירות למסר מייצרת רצון להקשיב להמשך.

(177) דן אריאלי – קבלת החלטה בריאה, הרצאה באוניברסיטת ת"א – YouTube

3.להציג נתון מפתיע- טענה בולטת, הנחת יסוד-

הצהרה בולטת בהתחלה היא הבטחה ליצירת קשב ותשומת לב. בחירה בהצהרה דרמטית ופרובוקטיבית תגרום לערנות ומוכנות להקשיב להמשך ההרצאה.  תדהימו את הקהל ותלמדו אותו משהו חדש ומפתיע, נתון מספרי, מגמה חדשה, תוצאות מחקר חדשניות ועוד.

בהרצאה של הגר פונדק על אימוץ היא פותחת עם המשפט "יש היום בעולם 153  מיליון ילדים בבתי יתומים ברחבי העולם, חצי יבשת. במקביל לעליה המדאיגה בכמות הילדים ישנה ירידה מדאיגה בכמות המשפחות שרוצות לאמץ ילדים. המטרה שלי בהרצאה היא לפתח תודעה לגבי מצב הילדים היתומים ולגרום למשפחות לרצות לאמץ ילדים."

4.לספר סיפור קטן

לספר סיפור שמכניס את הקהל לתוך הדילמה, לתוך הקונפליקט של המסר המרכזי. שימו לב שהסיפור מחובר למסר המרכזי שלכם ושהוא לא ארוך מידי, בחרו סיפור קצר ומסקרן שמעביר את המסר המרכזי, את הדילמה.

 

בהרצאה של תמר מילר מאמנת לאושר היא פותחת בסיפור קטן שמעביר מסר ענק "אמא שלי חשבה שהגיע הזמן לצאת מהקונכייה ולהצטרף לחוג " בלט או פסנתר" היא אמרב "תבחרי" ברוח הזמנים – צריך לבחור  לא מקלקלים את הנוער   " בלט" אמרתי  כשבעיני רוחי אני רואה  בלרינה רזה וגבוהה.

הגיע היום המיועד ואני בבגד גוף ורוד, הולכת עם אמא לסטודיו בעיר מאושרת ומתרגשת כמו שרק בלרינה שעוד לא גילו יכולה. המורה עומדת בפתח, מבוגרת חמורת סבר  מסתכלת עליי במבט מעלית מכף רגל ועד ראש " להסתובב בבקשה"  אני מסתובבת " ועכשיו לצד השני"  מסתכלת על אמא שלי ואומרת " פסנתר"וזו התמונה שנצרבת לי במוח וזה כאב, נורא ,ובאותו רגע – בפעם הראשונה בחיי חלחלה בי המחשבה שאני לא מספיק טובה  שאני צריכה להשתנות  שמשהו לא בסדר. והרומן הארוך שלי עם דיאטות מחד ועולם המוסיקה שמלווה אותי כל חיי מאידך התחיל שם." מתוך ההרצאה של תמי מילר מאמנת לאושר.

5. להשתמש בהומור

אם אתם מצחיקים, אפשר לשחרר את המתח ולהתחיל ישר בבדיחה חזקה שאתם בטוחים שתעבוד ותיצור חיבור עם הקהל.

ההרצאה של סר קן רובינסון ז"ל בשנת 2015 ניתנה ביום האחרון של הכינוס של טד. הוא התחיל ככה: "היה נהדר, נכון? אני נפלתי מהכיסא. האמת, אני הולך הבייתה."(מתוך הספר המדריך הרשמי של טד לדיבור בפני קהל כריס אנדרסון).

פתיח טוב להרצאה הוא אחד הדברים הכי חשובים בכתיבת הרצאה.

בתחילת ההרצאה תהיה לכם דקה לסקרן את הקהל.

אני ממליצה לכתוב את הפתיח ולשנן אותו.

פתיח חזק כתוב שתלמדו בעל פה יעזור לכם להיות מוכנים ,

ייתן לכם ביטחון על הבמה ויגרום לקהל להקשיב בעניין וסקרנות.

אל תפספסו את ההזדמנות לצאת לאור ולהשמיע את קולכם.